Je praktijk verhuren aan je vennootschap: een goed idee?

6/2/2023

Heb jij je activiteiten als zorgberoeper ondergebracht in een vennootschap en heb je een praktijkruimte aan huis? Dan zou je deze kunnen verhuren aan je vennootschap. Maar is dat wel zo’n goed idee?

Fiscaal interessant?

Als je de spelregels volgt kan het inderdaad fiscaal interessant zijn om jezelf huur te betalen vanuit je vennootschap voor het gebruik van de praktijkruimte. Van de kant van de vennootschap is deze huur een aftrekbare kost.

Privé worden huurinkomsten belast in de personenbelastingen als ‘onroerend inkomen’. Je wordt echter niet belast op het bruto bedrag: je mag daarvan een kostenforfait van 40% in aftrek brengen. Daarnaast kan je ook nog (een stukje van) de intresten die je betaalt op een eventueel nog lopende hypothecaire krediet voor de woning in aftrek brengen.  Bovendien worden er geen sociale bijdragen berekend op onroerende inkomsten. Heel wat interessanter dus, dan jezelf een hogere bezoldiging uitkeren.

De fiscus beperkt echter het bedrag dat je jezelf als ‘bedrijfsleider’ als huur mag uitkeren onder deze gunstige voorwaarden: de huur mag niet meer bedragen dan 5/3de van het gerevaloriseerde kadastrale inkomen van het verhuurde gedeelte van de woning. Alles wat je meer ontvangt als huur uit je vennootschap zal de fiscus ‘herkwalificeren’ als beroepsinkomen.

Gemeubeld verhuren?

Als je in het verleden als eenmanszaak gewerkt hebt, dan heb je de praktijkuitrusting misschien niet mee overgedragen bij de opstart van de vennootschap. Dat is niet ongebruikelijk als deze uitrusting al grotendeels afgeschreven. In dat geval kan je kiezen voor een gemeubelde verhuur. Fiscaal wordt de huur dan uitgesplitst in ‘onroerende’ (gebouw) en ‘roerende’ (uitrusting) huurinkomsten.

De onroerende inkomsten volgen de regels die hierboven werden vermeld.

Van het ‘roerende’ gedeelte van de huurinkomsten mag je een hogere kostenforfait van 50% aftrekken. Op het nettobedrag wordt het afzonderlijk tarief van 30% toegepast, dat meestal een stuk lager ligt dan het tarief dat op andere inkomsten van toepassing is. Bovendien zijn ook op roerende inkomsten geen sociale bijdragen verschuldigd. Een hele 'goedkope' manier om een stukje van de kosten die je privé of nog onder je eenmanszaak gemaakt hebt te recupereren uit je vennootschap.

Het is wel belangrijk dat je overeengekomen in de huurovereenkomst de huurprijs opsplitst in een onroerend een roerend gedeelte. Doe je dat niet, dan beschouwt de fiscus standaard 40% van de huurprijs als roerend, en 60% als onroerend.

Andere mogelijkheden?

Naast verhuren van je praktijkruimte aan je vennootschap zijn er nog andere mogelijkheden om de kosten van je privéwoning (gedeeltelijk) ten laste van je vennootschap te leggen. Denken we bijv. aan een vruchtgebruikconstructie of private onroerende leasing.

Wat onthouden?

Er zijn meerdere mogelijkheden je om je praktijkruimte aan huis te verhuren aan je vennootschap. Meerdere constructies zijn fiscaal voordelig en het overwegen waard.

Graag meer weten?

Schrijf je dan snel in voor de cursus “Financieel beheer en optimale rendabiliteit voor zorgondernemers

Waar & wanneer: 24/02/2022 - Gent

Heb je vragen hieromtrent en zie je tussen de bomen het bos niet meer, laat ons dan zeker iets weten! Wij staan jullie (vrijblijvend) bij met woord en daad. Wij analyseren wat je precies nodig hebt en brengen je indien gewenst in contact met professionals die je kunnen bijstaan. 

Neem vrijblijvend contact op

Recentste blogposts

Alle blogposts

Treft een fiscale hervorming jouw zorgpraktijk?

De fiscale hervorming die recent werd voorgesteld door federaal minister Vincent Van Peteghem zorgt voor ophef binnen de financiële sector. Maar ook voor zorgprofessionals hebben de plannen belangrijke implicaties. Veel zorgverleners zien het nut niet in van financiële kennis, omdat hun focus op de patiënt ligt. Toch is het belangrijk om financiële basiskennis te hebben om het optimale uit je eenmanszaak of vennootschap te halen.

Blue Monday, daar doet een ambitieuze kinesitherapeut niet aan mee!

Blue Monday, da’s de meest deprimerende dag van het jaar of de dag dat de meeste goede voornemens sneuvelen. Herkenbaar? Voor ons in ieder geval niet! In deze blog delen we enkele eenvoudige maar heldere tips die je gaan helpen om jouw goede intenties voor je persoonlijke en professionele groei WEL te realiseren in 2023.

Zorgverleners vrijgesteld van btw tot 25.000€

Steeds vaker nemen zorgverleners een actievere rol op in het aanbieden van diensten en producten die de gezondheid van patiënten ondersteunen en faciliteren. Dat doen ze door naast hun kernactiviteiten ook extra diensten aan te bieden. Een goede evolutie, maar hoe zit dat dan precies qua btw-regelgeving?

Grow your career!
Laat je begeleiden door SmartPractice.

Samen creëren we waardevolle inzichten dankzij een aanbod van opleiding, coaching en ondersteuning.

Bekijk ons volledig aanbod

Onze diensten

SmartPractice laat zorgverleners uitgroeien tot zorgondernemers via deze drie pijlers.

Opleiding SmartPractice

Opleiding

Praktijkmanagement kan je leren. Haal het maximale uit je praktijk, voor jezelf, je collega's en je patiënten.

Meer informatie
Coaching SmartPractice

Coaching

Intensief begeleidingstraject dat alle aspecten van het zorgondernemerschap belicht en je ruggesteun geeft in je persoonlijke ontwikkeling.

Meer informatie
Ondersteuning SmartPractice

Ondersteuning

SmartPractice ondersteunt je met creatieve plannen en projecten en zoekt oplossingen voor prakijkgerelateerde problemen.

Meer informatie