Vandaag de dag kan je zorgpraktijk haast niet meer overleven zonder een sterke online-aanwezigheid. Centraal in die digitale strategie staat je website. Daarmee vertel je aan (potentiële) patiënten wie je bent, waar je praktijk voorstaat en waarom ze bij jou in behandeling moeten komen. Om patiënten of klanten te overtuigen, moet je website visueel aantrekkelijk en overzichtelijk zijn opgebouwd, maar alles begint bij bezoekers naar je website te leiden. De wetenschap die zich daarover buigt heet zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO.
Experten in deze discipline onderzoeken hoe de algoritmen van zoekmachines zoals Google in elkaar zitten en vooral hoe zij die algoritmen naar hun hand kunnen zetten om hun website goed te laten ranken. Slaag jij er maar niet in om de toppositie te bemachtigen in Google? We lijsten de belangrijkste basisregels op die je kunnen helpen bij het bepalen van je SEO-strategie.
Je vraagt je nu misschien af waarom je aandacht moet besteden aan SEO. Als je goede content brengt, zullen de bezoekers vanzelf wel komen, toch? Dat klopt, maar je content kan nog zo goed zijn, als niemand je website weet te vinden zal niemand die lezen. SEO draait dus voor een groot deel rond het vergroten van de zichtbaarheid van je bedrijf. Dit bekende gezegde vat het belang van SEO perfect samen: ‘de beste plaats om een lijk te verstoppen is op de tweede pagina van Google.’
Verschillende studies hebben dit gezegde al kracht bijgezet: 90 tot 95 procent van alle doorklik resultaten vanuit Google gaan naar resultaten die zich op de eerste pagina bevinden, twee derde van de internetgebruikers kijkt zelfs niet verder dan de eerste vijfresultaten. Bijna niemand doet dus moeite om verder door te klikken naar de tweede pagina. Waar zoekmachines jouw website ranken ten aanzien van je concurrenten, kan het verschil maken of een potentiële patiënt eerst voor jou of een collega kiest. Een goed uitgebouwde SEO-strategie kan je bedrijf dus een serieus concurrentieel voordeel opleveren.
· Gebruik trefwoorden
· Linkbuilding
· Laadsnelheid
· Kwaliteit content
Bij het ontwerpen van je website en webpagina’s moet je dus rekening houden met hoede algoritmes van Google denken. Die gaan naar bepaalde zaken kijken om een pagina een score toe te kennen. Hoe hoger de score, hoe beter je positie in de zoekresultaten. Ten eerste zijn trefwoorden van groot belang. Internetgebruikers typen zelden volzinnen in in een zoekbalk. Op basis van één of hooguit een paar woorden willen ze de beste informatiebron of leverancier vinden. Je moet dus één of meerdere trefwoorden zoeken waarop jij wil ranken.
Dat trefwoord moet je dan prominent naar voren laten komen in de titels, tussentitels en bodytekst van de pagina. Ook afbeeldingen moeten passen bij dat trefwoord en (achter de schermen) een alt-tag met het betreffende trefwoordkrijgen. Maar hier mag je ook niet in overdrijven. Vroeger werd wel eens uitgegaan dat een trefwoord extra gebruiken altijd beter is, maar ‘keywordstuffing’ heeft een tegendraads effect. Ook is het beter om een uniek trefwoord te vinden dat minder door concurrerende webpagina’s wordt gebruikt.
Een webpagina staat niet op zichzelf. Elke pagina die online gaat breit een nieuwdraadje aan het eindeloze kluwen van het world wide web. Hyperlinks zorgen ervoor dat al die miljarden webpagina’s rechtstreeks of onrechtstreeks met elkaar samenhangen. Zoekmachines zullen dus ook speuren naar hyperlinks op jouwwebsite en je belonen voor je sociale gedrag. Het toevoegen van links in je webcontent heet in vaktermen ‘linkbuilding’. Over linkbuilding bestaan talloze handleidingen, maar concreet houdt het in dat je twee soorten links hebt die van belang zijn: interne en externe links.
Interne links verwijzen je bezoekers logischerwijs door naar andere pagina’s op je website. Die kan je handig inzetten om je patiënten via pagina’s met algemene informatie over een dienst meteen door te verwijzen naar je afsprakenpagina, of naar een lessenreeks die je praktijk aanbiedt.
Externe links verwijzen je bezoekers door naar een andere website. Hoewel dit misschien aanvoelt alsof je je bezoekers wegjaagt, zijn ook deze van belang. Meestal zijn externe links gewoon verplicht naar de regels van correcte bronvermelding, maar vaak hebben bedrijven ook grof geld over om hyperlinks op een website te krijgen. Externe websites die naar jou als bronverwijzen, geven je website heel wat credibiliteit voor zoekmachines. Verwijzenmeerdere websites voor een bepaald thema naar jouw website, dan zal je doorzoekmachines erkend worden als een autoriteit op dat vakgebied en zal je bijgevolg ook prominenter naar voren komen bij relevante zoekopdrachten.
Controleer wel regelmatig de hyperlinks die je integreert in je eigen webcontent. Links die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat, zowel intern als extern, doen meer kwaad dan goed.
Een trage website is niet alleen nefast voor de gebruikservaring van je bezoekers, het kan ook je SEO-strategie fnuiken. Google voerde in 2021 enkele wijzigingen door aan zijn algoritmen waarbij de laadsnelheid van een website als een doorslaggevende parameter kan gelden. Halen twee webpagina’s een gelijke score, dan zal de snelst ladende pagina het voordeel krijgen. Enkele goede gratis tools om de laadsnelheid van je website te controleren zijn Google PageSpeed Insights of WebPageTest.
Je kan nog zo goed de regels van SEO opvolgen, finaal zal het de kwaliteit van de content zijn die bepaalt of een bezoeker zal blijven hangen en/of terugkomen naar je website. Breng unieke, kwaliteitsvolle content en vermijd koste wat kost dat je te veel pagina’s met dubbele content hebt. Voor goede content zullen algoritmen je evenzeer belonen.
Een van de grootste fouten die webbeheerders wel eens maken is overdrijven met zoekmachineoptimalisatie. Ze zijn zo gefocust op het plezieren van de zoekalgoritmen dat ze vergeten dat ze hun webpagina’s voor mensen moetenontwerpen. SEO dient louter ter ondersteuning van je content om deze meer zichtbaar te maken. Het klinkt als een groot cliché, maar je bouwt een website voor je klanten, niet voor een machine.
Bron: https://techpulse.be/
Heb je vragen hieromtrent en zie je tussen de bomen het bos niet meer, laat ons dan zeker iets weten! Wij staan jullie (vrijblijvend) bij met woord en daad. Wij analyseren wat je precies nodig hebt en brengen je indien gewenst in contact met professionals die je kunnen bijstaan.
Neem vrijblijvend contact opNa het volgen van ons Mastermind-traject slaagde Peter erin om zijn praktijk helemaal om te gooien en te gaan voor een heldere toekomstvisie.
Mastermind alumnus Annemie Persoons ging direct aan de slag met de opgedane kennis en kon naar aanleiding van "Dag van de kine" een reportage door ROBtv strikken.
Een goede relatie hebben met je boekhouder is extreem belangrijk voor de groei van jouw praktijk! Volg deze tips en bouw je praktijk succesvol uit.
Samen creëren we waardevolle inzichten dankzij een aanbod van opleiding, coaching en ondersteuning.
Bekijk ons volledig aanbod