Een website zelf maken of laten maken. Wat zijn de voor- en nadelen?

20/10/2021

Voor elke zorgondernemer is het belangrijk om aanwezig te zijn op het internet. Een website vormt namelijk jouw digitaal visitekaartje en is heel vaak het eerste contactpunt voor nieuwe patiënten. Het is dan ook een absolute must dat iedere zorgverlener een duidelijke en performante website heeft. Maar een dilemma waar vele (startende) ondernemers mee worstelen: zal ik dit zelf bouwen of laten bouwen?

Jammer genoeg is daar niet één sluitend antwoord op te geven. Er zijn veel factoren waar je over moet nadenken en het is belangrijk om zowel de voor- als nadelen van beide opties tegen elkaar af te wegen. Daarom geven we hier enkele van de voor- en nadelen mee van beide opties.

Wanneer laat ik een website bouwen?

Veel zorgondernemers hebben het enorm druk en geen tijd om zich bezig te houden met het marketingverhaal van hun bedrijf. Het uitbesteden van dit werk aan een websitebouwer of een digitaal agency kan je dan ook enorm veel tijd besparen. Heb je geen ervaring met het opzetten of bouwen van een website, maar vind je het wel belangrijk dat deze er zowel professioneel uitziet als goed gevonden wordt? Ook dan is het laten bouwen van een website een prima oplossing.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn een heleboel voordelen aan een website laten bouwen. Zoals hierboven reeds aangegeven bespaart het jou een hoop tijd maar dat is zeker niet het enige.

  • Word beter gevonden: Goede webdesigners en digital agencies hebben veel ervaring met SEO en een website beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google. Ze zorgen ervoor dat jouw doelpubliek jouw website ook effectief vindt.
  • Zorg voor conversie: Een mooi ontwerp is belangrijk, maar nog belangrijker is dat jouw bezoeker zijn weg eenvoudig vindt op je website en contact met je opneemt. Door een juiste conversiestrategie op te zetten kan je het maximale rendement halen uit je website.
  • Unieke website: een webdeveloper kan een website opbouwen vanaf scratch. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw website uniek is op het web.
  • Minder administratie : kan je een online agenda integreren op je website waarmee patiënten zelf afspraken kunnen maken. Dit bespaart je heel wat werk en telefoons!
  • Support: Van zodra een website live staat is het werk vaak nog niet afgelopen. Als je vragen hebt over bepaalde functionaliteit kan je ook steeds terecht bij jouw websitebouwer. Zij hebben je website namelijk gemaakt en gaan je de support kunnen geven die nodig is.
Wat zijn de nadelen?

Uiteraard is het niet enkel rozengeur en maneschijn als je een website laat bouwen. Het grootste nadeel van een website laten bouwen is vaak de kostprijs. Heb je een website nodig met veel pagina’s of met speciale vereisten, dan kan de kostprijs al snel oplopen. Maar niet enkel met de kostenmoet je rekening houden:

  • Eigenaar van website: Er zijn verschillende CMS-systemen waar een website gebouwd mee kan worden. CMS staat voor ‘Content Management System’. Sommige digital agencies gebruiken hun eigen CMS-systeem. Het nadeel hiervan is dat je je website niet kan verhuizen naar een webdeveloper indien je met hun support niet tevreden bent.
  • Niet meer in eigen handen: Uiteindelijk ben je sterk afhankelijk van de partij waarmee je in zee gaat. Zorg ervoor dat je dus goed onderzoekt met wie je gaat samenwerken.
  • Kennis: Als je jouw website laat bouwen ga jezelf niet leren hoe de volledige backend werkt. Zorg er dus voor dat jouw webdeveloper de tijd neemt om jouw hier een goede uitleg over te geven.

Gelukkig zijn de meeste webbouwers zich bewust van bovenstaande nadelen en werken ze vaak met grote en bekende CMS-systemen die wel overdraagbaar zijn. Of ze investeren in opleiding van de klant zodat deze eenvoudig wijzigingen kan aanbrengen in de backend zodat de afhankelijkheid (en kost) een stuk vermindert.

Website zelf maken of laten maken

Wanneer bouw je zelf een website?

Ben je een startende zorgondernemer met zo goed als geen budget. Of ben je zelf handig met IT. Dan is het zelf bouwen van een website vaak een goede oplossing. Er staat enorm veel informatie op het internet om je op weg te helpen bij het bouwen van je eigen website. Enkele zaken waar je zeker goed over moet nadenken zijn:

  • Claim je domeinnaam
  • Zoek een goede hosting partner (wij werken bijvoorbeeld met Webvantage, sterk in prijs en vooral een zeer goeie service)
  • Denk goed na over welk CMS-systeem je gaat gebruiken (bv. WordPress, Phoenix, Webflow of Wix)
  • Maak een korte planning of schets van hoe je graag je website er wilt laten uitzien of ga kijken bij concurrenten hoe zij het hebben gedaan.
Wat zijn de voordelen?

Het grootste voordeel aan een eigen website bouwen is uiteraard het budget. Zelfs met een zeer klein budget kan je al aan de slag gaan met CMS-systemen zoals WordPress of Wix. Maar dit is niet het enige.

  • Leer bij: Door zelf je website te gaan bouwen leer je uiteraard veel bij over de werking ervan.
  • Meer controle: Je bent van niemand afhankelijk, ook niet wanneer veranderingen moeten worden doorgevoerd. Het is eenvoudiger om precies de website te maken die jij in gedachte hebt.
  • Kosten: Het kost minder geld. Je bent alleen geld kwijt aan externe diensten of producten die je gebruikt om de website mee te maken en te laten draaien, maar betaalt niet voor de manuren.
Wat zijn de nadelen?

Maar uiteraard zit ook hier een addertje onder het gras. Het bouwen van een eigen website is niet eenvoudig. Veel mensen verkijken zich vaak op de tijd dat het kost om een degelijke website op te bouwen en houden ook niet genoeg rekening met de SEO kant van het verhaal. Hierdoor is de vindbaarheid enorm slecht en kan je je doelgroep nog niet bereiken.

  • Tijdsintensief: Een website bouwen is niet eenvoudig. Er zijn webplatformen waar het sneller op kan, zoals Wix of Phoenix, maar dan ben je ook niet de echte eigenaar van je website en beperkt tot demogelijkheden die zij aanbieden. Daartegenover staat wel dat deze platformen heel gebruiksvriendelijk zijn.
  • SEO: Een website moet mooi zijn, maar vooral makkelijk vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Hier wordt vaak geen rekening mee gehouden bij het zelf maken van een website.
  • Geen support: Doordat je zelf aan de slag gaat, kan je ook niet terecht bij een professional om je vragen te stellen. Tegenwoordig bieden de aanbieden van platformen waarop je zelf aan de slag kan steeds betere support.
  • Hosting: Het zoeken van hosting (= het huren van webruimte) en het implementeren van je website kost tijd, vraagt wat kennis en geeft administratieve rompslomp.
  • Professionaliteit: Is het resultaat wel professioneel? Wanneer je een website laat maken, voldoet het resultaat vrijwel altijd tot in de details aan professionele normen. Wanneer jezelf aan de slag gaat, bestaat het gevaar dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet.

Conclusie

Denk goed na voordat je begint! Zowel een website laten bouwen als zelf bouwen heeft duidelijke voor- en nadelen. Het is daarom ook enorm belangrijk om eerst goede research te doen en de mogelijkheden naast elkaar te leggen. Hoeveel tijd heb ik, hoe handig ben ik met IT, etc… Bekijk ook altijd welk budget je zelf voor handen hebt en wat je hiermee kan verwezenlijken.

Heb je vragen hieromtrent en zie je tussen de bomen het bos niet meer, laat ons dan zeker iets weten! Wij staan jullie (vrijblijvend) bij met woord en daad. Wij analyseren wat je precies nodig hebt en brengen je indien gewenst in contact met professionals die je kunnen bijstaan. 

Neem vrijblijvend contact op

Recentste blogposts

Alle blogposts

Eerste hulp bij SEO: handige tips en tools

Vandaag de dag kan je zorgpraktijk haast niet meer overleven zonder een sterke online-aanwezigheid. Centraal in die digitale strategie staat je website. Daarmee vertel je aan (potentiële) patiënten wie je bent, waar je praktijk voorstaat en waarom ze bij jou in behandeling moeten komen. Om patiënten of klanten te overtuigen, moet je website visueel aantrekkelijk en overzichtelijk zijn opgebouwd, maar alles begint bij bezoekers naar je website te leiden. De wetenschap die zich daarover buigt heet zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO.

MasterMinders aan het woord: welke voordelen heb je bij het MasterMind traject?

We vroegen hoe voorgaande zorgondernemers de MasterMind ‘Master your Practice’ hebben ervaren. Hier kan je alle voordelen nog eens mooi opgesomd lezen!

Je praktijk verhuren aan je vennootschap: een goed idee?

Er bestaan meerdere mogelijkheden om als praktijkhouder je praktijkruimte te verhuren aan je vennootschap. Ontdek ze hier!

Grow your career!
Laat je begeleiden door SmartPractice.

Samen creëren we waardevolle inzichten dankzij een aanbod van opleiding, coaching en ondersteuning.

Bekijk ons volledig aanbod

Onze diensten

SmartPractice laat zorgverleners uitgroeien tot zorgondernemers via deze drie pijlers.

Opleiding SmartPractice

Opleiding

Praktijkmanagement kan je leren. Haal het maximale uit je praktijk, voor jezelf, je collega's en je patiënten.

Meer informatie
Coaching SmartPractice

Coaching

Intensief begeleidingstraject dat alle aspecten van het zorgondernemerschap belicht en je ruggesteun geeft in je persoonlijke ontwikkeling.

Meer informatie
Ondersteuning SmartPractice

Ondersteuning

SmartPractice ondersteunt je met creatieve plannen en projecten en zoekt oplossingen voor prakijkgerelateerde problemen.

Meer informatie